torsdag 27 december 2007

Samarin

Idag kom FBI hem till mig, de slog in dörren precis som jag sett de gör på TV. Nja, riktigt så var det inte, det var posten som kom men det lät precis som FBI. En sådan jättehög med reklam så hade jag haft gran kunde brevbäraren tagit med sig den och skickat tillbaka till pappersbruket så kunde de gjort nytt papper. Förr kom brevbäraren med brev, paket och tidningar men nu är det mest reklam vars utdelningen förr sköttes av skolpojkar som hade det som extrajobb för att få fickpengar. Är det därför som brevbäraran blir surare och surare för varje år som går, mer och mer meningslös post som delas ut. En som jag inte hoppas blir surare är den brevbäraren som kommer till mitt och min admins jobb. Hon får gärna bli sötare och sötare för varje år. Fast det klart, hon kommer ju med riktigt post, fakturor och sådant.

Den matvaruaffär jag normalt handlar i har glömt julen fullständigt om man skall tolka reklamen. Inte ett spår. Julskinkan har bytts ut mot oxfilé, julmusten mot Pommac, tomtebloss mot raketer. Det enda som möjligen kan finnas kvar sedan reklamutskicket före är Samarin. Kommer att bli en storsäljare nu när magen hos folk säger ifrån efter alltför mycket stillasittande och alltför konstiga mattider. Tacka vet jag nästa onsdag när man får gå upp i ottan och sedan äta lunch när man skall och inte äta frukost vid lunch (så gör danskarna enligt min admins man), lunch vid middag och middag lagom till kvällsfikat. Då blir det ungefär som under fältveckorna i lumpen. Då förskjöts dygnet så att man till slut inte hade en aning om det var morgon eller kväll. Man fick till slut med myndig röst fråga någon soldat: Men för bövelen, är ni uppe än, vet ni inte vad klockar är? Hade man då tur så hade soldaten en klocka. Och kunde den.

Men reklamen har kanske rätt, julen är slut. Presenterna som köptes för en vecka sedan går nu att köpa för halva priset, går man ut på en promenad så är det enda tecknet på jul ljusstakarna i fönstren och de av presentpapper överfulla soptunnorna.

Jag saknar dessutom snön. Kanske inget emot vad små barn som fått snowracer i julklapp gör och äldre som anmält sig till Vasaloppet. Vad skall de åka på?

/Mads

Inga kommentarer: