söndag 23 december 2007

Krakow, 1984

Hyllorna i mataffären är tomma men kön till kassorna är ändå lång. Folk står i kön med tom blick och personalen ser ut att vilja vara någon helt annanstans. Utanför den svagt upplysta affärslokalen virvlar snön omkring och blandar sig med det gråa snöslasket på gatorna. Bilden jag precis målat upp stämmer säkert hur det var i Krakow 1984 före kommunismens fall i Polen men riktigt så här illa var det dock inte i den lokala livsmedelsaffären i veckan när jag var och handlade men inte långt ifrån. Några av de typiska jullivsmedeln var slut. Hade de missat att det var jul? Det måste vara helt omöjligt att missa att det är jul om man inte är blind, döv, saknar luktsinne eller är Jehovas Vittne.Skälet till besöket i livsmedelsaffären var för att proviantera för det lilla julbordet jag skulle ha för grabbarna. En enkel lite skiva som dock krävde 36 muggar/glas. På sex personer! Jag diskade så att fingrarna såg ut som de russin som tidigare legat i glögglasen.

Idag var besöket i affären betydligt trevligare. Allt jag ville ha fanns och kassörskans leende kunde tinat upp vilken djupfryst färdigkokt julskinka som helst. Hon var trevlig mot alla trots att några av kunderna gick omkring med panik i blicken bara för att affären inte hade deras svärmors julbordsfavorit: sill med fikonsmak eller någon annan suspekt maträtt typ fisk som man först torkar och sedan blöter upp igen innan man äter den.

Jag skall snart göra den sista julförberedelsen innan jag kan slå mig ner i soffan med en välförtjänt städöl och lyssna på Jussi Björling och vill därför tillönska er alla en GOD JUL och jag hoppas att även barnen på barnhemmet i Barlinek i norra Polen som jag besökte i våras kommer att få en god jul. De om några kan verkligen behöva det!

Eder julemand Mads

ps. Om en blogg innehåller mycket värme är det en blögg då? ds.

1 kommentar:

Anonym sa...

Blögg! Helt klart! Du har en blögg!

GOD JUL!

Nu är min julkalender slut. Vad ska vi nu prata om? Vi får hitta på nått nytt. He he.