tisdag 8 januari 2008

Varför?

Igår när jag talade om för min admin att jag skulle ha en TV- och datafri kväll blev hon helt förvirrad. Dock ej förstummad, ligger inte riktigt för henne. Hon kunde inte för sitt liv begripa vad det skulle vara bra för och vad skulle jag göra en hel kväll utan dator? Då svarade jag att jag skulle städa och leka med kottar som de gjorde förr i tiden. Innan datorn uppfanns. Nu blev det ingen lek med kottar men städning blev det.

Medan jag städade spelade jag Peter le Marcs senaste skiva, och när jag städat klart satte jag mig ner och lyssnade igenom hans gamla skivor. Då kom jag på den lysande idén att jag skulle ju kunna göra en egen samlingsskiva med de PLM-låtar som jag gillar speciellt mycket och som betyder något speciellt för mig. Det skulle bli typ "Absolute PLM". En skiva jag skulle göra bara för mig. Med citat från texterna och kommentarer från mig. Som en riktig skiva. Jag läste nämligen på min admins hemsida (inte blogg, viktigt) att man skulle göra saker man vill och inte bara saker man måste. Nu finns det andra saker som jag också vill göra men skividén kommer absolut att föras upp på listan över kulsakerjagvillgöranärjagfårjättemycketlust.

Tur att jag inte bestämde mig för att ha en TV-fri kväll i kväll för idag började Bygglov på TV4. Ett favvoprogram faktiskt. Inte för att jag har så mycket nytta av att se programmet eftersom jag bor i lägenhet och hyresvärden inte skulle bli överlycklig om jag började göra om min tvåa till en lägenhet med öppen planlösning. Väldigt öppen planlösning. Och inte heller om jag rev bort innertaket så att takbjälkarna skulle synas.

Jag gillar verkligen byggprogram, snickare verkar ha det så kul. Snickra, dricka kaffe och prata på dialekt. Oftast Stockholmska. De har så roliga uttryck, maltläsk är jätteanvändbart. Och att säga att en gammal dator har ram-minne som en liter lättfil. Bygglov är bra men favoriten är Roomservice, de gör så coola grejer och så gillar jag deras gnabbande. Fast Total Home Makeover är inte min grej. I går var det en familj som hade fått en vattenskada och då var teamet där och byggde om huset till ett indianreservat. Tror jag det var, läste inte så jättenoga men det var något med indianer. Men det brukar vara sådana typer av projekt. Typiskt amerikanskt.

Jag tror nog att det kan bli fler TV- och datafria kvällar, ganska trevligt faktiskt, man hinner med så mycket. Fika med sin mamma till exempel. Attans, jag glömde tala om att jag är glad att jag har henne!

/Mads

Inga kommentarer: