söndag 6 januari 2008

"Detta är den sista, jag lovar"

Nu är julen slut. Nästan i alla fall. Det finns en liten slatt glögg kvar, en ynka pepparkaka i burken, några fler testvinnande skumtomtar, musten är definitivt slut och finns dessutom inte att uppbringa i affären där jag vanligtvis brukar handla. I kylskåpen ligger det lite skinka som jag kommer att slänga idag som ett tecken på att nu får det vara slut med julen. Gillade inte ens den skinkan från början så det kommer inte att var någon stor förlust.

Är precis hemkommen från en konsert i kyrkan med temat Vi sjunger julens sånger, lite halvtrist konsert, alldeles för många sånger som jag inte kände igen. Fast det klart det var ju inte den fräcka kören (den som jag är med i) utan stadens kyrkokör där flertalet medlemmar är samma som var med när jag var med i kyrkans ungdomkör i början på 80-talet. Men denna konsert brukar vara ett säkert tecken på att julen är slut.

I morgon är i stort sett alla tillbaka från julledigheten på jobbet. Då får man höra om alla platt-tv, GPS och Soda Streammaskiner som folk fått. De borde sett på Karl-Bertil Jonson på julafton, "Att ta från de rika och ge till de fattiga". Folk kommer också beklaga sig över hur många kilo de gått upp under julledigheten. Är det konstigt efter en diet bestående av revbensspjäll, julöl och Alladin-choklad? Nu kommer man också att få höra allt om fantastiska bantningskurer, 10 sätt att komma i badbyxorna man hade i grundskolan och hur många kilometer folk skall börja promenera varje vecka. Allt detta kommer att sägas medan det mumsas på en mazarin och de magiska orden kommer: Detta är den sista, jag lovar.

I morgon plockas julpyntet hemma hos mig ner och då är alla tecken på att det funnits en jul som bortblåsta. Kommer nog inte att sakna det lika lite som skinkan, det är ändå ingen som tittat på det. Fast det skall ändå finnas där. Fast inte nu längre. Nu skall det ner i källaren fram till den 23.e december när det hängs upp igen. Vem vet, det kansk einte hängs upp i denna lägenheten nästa gång. Det kanske hängs upp någon helt annanstans och kanske tillsammans med någon annans julpynt.

Jag skulle ju kunna haft en julgransplundring med fiskdamm och utkastning av en avklädd gran men eftersom jag inte har någon gran så tyckte en jobbarkompis att jag kunde ha julgrannsplundring istället, dvs klä av en granne istället för granen. Fast jag vet inte om idén är så bra egentligen, blir inte grannen arg när man kastar ut den sedan?

En god fortsättning på det nya året och jag hoppas ni hjälper mig att hålla tummarna för att det skall bli det bästa året i mitt liv.

Mads

3 kommentarer:

Anonym sa...

Klä av grannen var ingen dum idé...men det här med plundring, ingår det också då? Plundra en granne och klä av honom? Hm.
Men jag har nog ingen trevlig granne jag skulle vilja klä av :(

Dock.

This is THE YEAR mate! Best year ever...

Allt gott!

/Catrine

Anonym sa...

Det här ÄR det bästa året! Självklart. Vilket år skulle annars vara det bästa? 1985? Nä, verkligen inte. Där ser Du.

:-)

Anonym sa...

Hmmm, nu var mitt 2007 j-drar i mej så himlans bra. Men jag är väldigt glad om 2008 också blir finfint.

Det kan bli välans intressant att slå ihop sitt julpynt med någon annans. Eller. Vi hade i första gemensamma lyan en takhöjd på ca 3,4 m. Och en väldig gran. Båda Hans och mitt julpynt. Ändå blev det glest. Rusa till Åhléns blev det då.

Jag saknar musten så jag nästan spricker. Men sen är det ju inte så långt till påsken, dom ska väl bara märka om flaskorna.