tisdag 6 maj 2008

Vad gör pinnen för nytta?

"Sen en tid tillbaka har jag varit trött" är inte bara den första textraden jag hörde av Melissa Horn utan också den känsla jag har just nu. Jag fattar inte vad det är, jag är helt slut. Igår var jag förbi min mamma och vi fikade och löste korsord och medan jag satt och fundera på ett väldigt konstigt ord somnade jag. På köksbordet! Jag brukar visserligen vara lite tröttare på våren, om det är allergin i sig eller allergimedicinen som gör mig trött vet jag inte men jag är helt färdig. Att vara trött är väl en sak men jag har ingen energi, jag är grinig på jobbet och genomför dagarna på jobbet enbart på grund av hög arbetsmoral. Jag är inte motiverad för fem öre och det gör mig ännu tröttare när jag känner att jag inte kan ge allt. Är detta något övergående eller är det så här livet skall vara? Är det som min husgud Lemarc säger "lagom doser glädje, lagom doser gråt, däremellan ledan man aldrig kommer åt"?

Mycket citat från skivor men i onsdags förra veckan kom två efterlängtade skivor på posten, Melissa Horns debutalbum och en liveskiva med Peter Lemarc inspelad under höstens bejublade turné. Vissa låtar på Melissas skiva får håren på armarna att resa sig och ögonen att fyllas av tårar men den är kanonbra. Kanske ingen förfestskiva med lättsmält tuggummipop men mycket väl en efterfestskiva med te, tända ljus och någon speciell person. Skivan är just nu utlånad till min admin och det skall bli intressant att höra vad hon tycker om den när vi syns på jobbet igen på torsdag.

Jag är faktiskt med på Lemarcs skiva! Inte på inspelningen men väl på omslaget. Det är den tredje skivan jag är delaktig i, den första spelades in på en mycket god väns svensexa. Till saken hör att kamraten är en fullständigt bedrövlig sångare, senast när han spelade Singstar fick han betyget tondöv.... Dessutom valde vi en inte helt enkel sång; "Köpa vingar för pengarna". Skivan spelades upp på bröllopet och brudgummen skruvade nervöst på sig eftersom det förekom en del kanske mindre passande ord i den egenpåhittade texten men någon däruppe ville inte att han skulle skämma ut sig så helt plötsligt tystnade musiken och när den helt plötsligt kom tillbaka så var alla fula orden redan sjungna. Nästan som ett under. Jag förstår inte att han gått ur Svenska Kyrkan, hur många fler tecken behöver han?

Andra skivan jag är med på är en skiva som spelades in på en julkonsert med kören. En skiva som faktiskt blev slutsåld! Kanske ingen jätteupplaga men alla i kören och orkestern som spelade har i alla fall varsitt exemplar. Har inte kollat men den kanske går att lyssna på Youtube?

"När skall människan skriva något om pinnen som nämns i titeln? Det babblas ju bara om en massa andra konstiga saker"

Jo, pinnen. Det är alltså pinnen som enligt vissa skall ligga mellan olika personers varor på bandet så att kassörskan vet när det är en ny kunds varor. Vad gör den för nytta? Jag fattar inte det så därför vägrar jag konsekvent använda den. Kan inte personalen uppfatta en halv meter lucka mellan första personens fibermüsli, lättyoghurt och örtte och den andra personens chips, folköl och falukorv tycker jag att personalen skall börja fundera på om de inte borde bli lite mer uppmärksamma. Att det sparar tid genom att det inte blir några luckor i strömmen av varor håller inte heller eftersom det inte är några som helst problem att hinna plocka upp en hel del varor under tiden som den första personen betalar sina varor. Att inte lägga upp pinnen ger dessutom en liten krydda vid besöken i matvaruaffären, alltid kul att se hur personen efter med en fnysning lägger (slår. Hårt) efter mina varor.

Förresten, vem är det som skall lägga pinnen (om man ju nödvändigtvis måste göra det)? Är det den första personen som skall lägga den efter sin sista vara eller är det den andra personen som skall göra det innan den börjar lägga upp sina varor? Om det är den första skall den då lägga upp pinnen trots att det inte är någon efter? Eller måste man lägga dit pinnen lite snabbt om det helt plötsligt dyker upp en kund efter i kön? Om man skall lägga upp pinnen framför sina varor skall man då göra det även om det inte finns någon före i kön. Måste personalen se pinnen för att förstå att nu är det dags att börja ta betalt? Många frågetecken men det finns kanske någon som kan räta ut en del av dem så att Dåren gör rätt nästa gång han handlar. Eller inte. Jag fattar inte vitsen. Det var sällan fullständigt kaos i affärerna när jag var liten och pinnen inte var uppfunnen.

Idag när jag var i matvaruaffären (utan att lägga upp någon pinne) så köpte jag chokladglass med chilismak. Jag kan inte bestämma mig om det är bra eller inte. Skall verkligen glass smaka sambal oelek? Eller skall man äta den till något mer och inte direkt ur paketet precis som de gör i amerikanska filmer?

Många osorterade tankar (?) från Dåren idag men det är ibland nyttigt för att "keep the evil spirits away" (Ytterligare ett Lemarc-citat).

Nu är det dags för den 83-årige, förlåt, 38-årige skall det vara, Mads att gå och lägga sig.

Eder Pulmicort i hösnuvan, Mads.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för omtanken. Jag mår fint. Är trött bara. Kanske har även jag drabbats av allergi. Något jag tror att jag drabbas av varje år vid den här tiden men alltid blir lika förvånad över. Vår-allergi? Jag? Nä, det tror jag inte.

I morgon ska jag lyssna på Melissa! Tack!

Anonym sa...

Alltså jag läste Maritza Horn. Och då fick jag ångest. Hon sjöng med darrig röst på 70- och 80-talet typ. Vem är då Melissa Horn ?? Hennes dotter eller rentav barnbarn... *jag får googla. Förhoppningsvis utan ångest*

Våren i sig kan ju göra en trött. Och även allergi. Vissa mediciner är det ju triangel på rentav.... ta det lugnt med dom.

PS) jag använder kassa-pinne :) Om du satt i kassan i typ 6 timmar och kanske bara kände Lemarc-ledan så kanske du undvek att liksom "pipa" in en tandkräm... som är nästan kunds. Och så blir tanten arg och skriker "det DÄR var inte min !!" och så måste du rätta.... det kanske är därför. Men jag vet inte.

Om den före mej lägger dit en pinne säger jag "-tack". Jag känner att det liksom är upp till mej att lägga dit den om jag vill separera mina varor :-D

Anonym sa...

Okej.
Nu har jag läst på. Googlat (när ett barn sover middag och ett annat bygger tågbanan hinner man det).

Tamejtusan var hon inte ångest-Maritzas dotter. Där ser man. Äpplet faller inte långt, osv osv....

Det ÄR vackert. Men jag vet ändå inte om jag har utrymme i mitt liv för det där vemodet.

Då ska man ha klart för sig att jag har 6-7 skivor med Peter LeMarc, 3 med Lisa Ekdahl och 2 st med Tekla (skånska).
Texterna ligger i en fil långt bak i huvet fortfarande.