onsdag 21 maj 2008

Var det så smart?

Idag var jag och några arbetskamrater på studiebesök på ett företag som har samma datasystem som oss och vi skulle titta på hur de löst vissa saker. Företaget låg ca två timmar bort och färden skedde i bil. När vi åkte i skogen så såg jag en skorsten på håll och sade då att det är nog skorstenen på Cloettas fabrik. "Va, ligger den här?" frågade min chef som också var med på färden. Jajemen svarade jag då och råkade nämna att de hade en liten affär som sålde godis som av någon anledning blivit utsorterad. "Då måste vi åka dit när vi åker hem" sa min chef som jag vet är en riktig gottegris. Efter det trevliga studiebesöket satte vi oss åter i bilen men denna gång med chefen vid ratten (han ville nog vara säker på att vi inte åkte förbi kekchopen). Resan till studiebesöket hade skett med hjälp av GPS (eller rättare sagt med stjälp av GPS, vi åkte säkert den närmsta vägen men absolut inte den bästa) men resan därifrån skedde med hjälp av karta. Eftersom vi inte åkte samma väg som dit så var det inte samma samhällen vi passerade och chefen frågade flera gånger oroligt om det verkligen var rätt väg men till slut kom vi fram och gick in i affären. Det fanns verkligen billigt godis där. Men! Varför såldes det i så stora förpackningar? Jättelådor med Sockerbitar och stora buntar med kexchoklad. Men det var bara att gilla läget och handla det som fanns. Chefen vann givetvis tävlingen om vem som köpte mest men han skyllde på att han köpte till tjejerna på avdelningen. Det återstår att se om det blir så.

Men! Men! Men var det verkligen så smart av mig att handla där eftersom jag lovat mig själv att dra ner på godisätandet? Nej är svaret på den frågan. Så nu får jag se om vi har jätteseg tejp här på företaget och tejpa lådan med sockerbitar riktigt ordentligt så att det går åt mer kalorier att öppna lådan än man får i sig när man äter godiset.

Smart som jag är ringde jag min mamma och sade att jag varit på Cloetta och köpt lite godis som jag tänkte ge till henne så att jag slapp äta alla onyttigheter själv. Då svarade hon glatt att hon också hade godis till mig. Hon hade nämligen bakat bullar idag och varit nere hos mig och lagt en påse i mitt skafferi. Så om jag kommer till jobbet i morgon med en grön ton i ansiktet och dålig matlust vet i alla fall min admin vad det beror på.

/Mads

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men snälla karln ! Du kan börja sälja sockerbitar på svarta börsen... Tradera kanske !?

Jag skulle buda som 17 ! Det är bästa godiset, by far.

Anonym sa...

Tur att du inte har mellanblå jackan. Det skulle synas vitt damm på ena ärmen om du torkade munnen med den :-D

Nu är det inte jag som ska ha marinblå kjolen. Utan jag har bara i uppdrag att hitta en.... Men ändå.