måndag 19 maj 2008

Småländsk matematik

En urgammal myt säger ju att Smålänningar är snåla men inget kan vara mer fel. Vi kan möjligen kallas mycket ekonomiska men det beror på att vi ständigt måste bruka den karga jorden och inte enbart kan gå till något snabbköp som man gör i storstaden och bara plocka mjölk och bröd från hyllan. OK, jag överdriver en del men jag är i alla fall väldigt ekonomisk. På gränsen till snål, i alla fall mot mig själv. Har under period funderat på hur jag skall göra för att sluta äta godis eller åtminstone minska konsumtionen något men jag har hittils inte kommit på något bra skäl förrän jag förra helgen köpte "lite" lösgodis och insåg hur dyrt det var. Tänk er själva, ni står framför godishyllan och väljer mellan lösgodis för 7:90 per hekto eller en påse bilar för 16:90. Då verkar ju 7:90 mycket billigare eller hur. Men handen på hjärtat, hur många köper bara ett hekto? Inte jag i alla fall, lyckas sällan landa under två och ett halvt. Så därför är det billigare att köpa en påse bilar än lösgodis. Dessutom mår man mindre illa eftersom bilpåsen tar slut fortare och jag klarar sällan att sluta äta förrän påsen är tom. Hittade i och för sig några ensamma skumtomtar i skafferiet som blivit över. De var inte över sedan i julas utan bara från i fredags, det lokala gotteaffären säljer fortfarande skumtomtar, sådär härligt sega och söta. Man kan köpa en hel låda till hyfsat pris men man mår ganska illa av 700 gram skumtomte uppätna på ett fåtal kvällar så det får nog vara...

Idag kom Hermann till mig och jag blev jättenervös, kommer jag att klara av detta? Kommer han att växa och må bra hos mig? Nu är inte Hermann en hundvalp eller guldfisk utan en kaksmet. En kaksmet som är som en tamagotchi ungefär, man måste pyssla om den och mata den för att det skall bli en välmående smet som man sedan delar på och delar ut till hugade spekulanter. Jag fick min smet från min admin och tanken väcktes direkt om hur gammal smeten är? Härstammar den från Gustav III hov? Har någon kändis blandat socker och mjöl och hällt i min smet? Jag får kolla med admin. Hon har nog koll.

På tal om recept (har vi verkligen talat om det?) så har jag letat förtvivlat efter ett recept på kebab, jag kom nämligen över en påse kebabkrydda under en av mina resor. Inte på de sju haven utan på konfirmationsresan men kalsongerna ni vet. Jag har letat men har inte hittat något recept som jag tycker verkar vara som jag vill ha den. Är det helt kött eller färs? Om det nu är färs skall den göras som dolmar eller skall man göra en jättetunn pannkaka som man sedan gör strimlor av? Finns det någon som vet detta så skicka gärna receptet till mig. Vi kan säkert byta med något. Jag och admin läste om en kille i dag som hade bytt saker på internet och började med ett gem och nu bor han i ett hus som han bytt till sig. Så om någon har ett bra kebabrecept så byter jag gärna det mot tamagotchismet.

/Mads

Inga kommentarer: