onsdag 2 april 2008

Våren är här!

Nu är våren här! Ett glasklart vårtecken visade sig på mitt jobb i går. Myror. I pluralis. Det är inte så att det kommer en myra och spanar lite lätt och kollar läget och sedan ger sig av till sina myrkamrater och talar om att den hittat en schysst plats på ett rum där det bor en lång människa. Nej, alla myrorna kommer direkt som en hord med tonåringar som drar ut på stan i fredagskväll stärkta av hämtpizza och folköl. Nu är inte myrorna lika skräniga men lika irriterande. "Nej men lille vän. Det är väl inte så farligt med några myror?". Nej det är det väl inte men det är väldigt irriterande att så fort man flyttar på ett papper som ligger på skrivbordet väller det fram myror. Vad gör de under en lista som visar maskiner som skall levereras nästa vecka? Det finns inget att se och inget att göra under ett sådant papper.

Men eftersom jag är van vid detta vårtecken gick jag till våra trevliga städerskor och undrade om de hade några myrdosor. Detta är en lite puckformad sak som myrorna skall krypa in i och aldrig mer krypa ur. Tjejerna hade sådana myrdosor men föreslog en annan lösning. De hade blivit tipsade om en spray som man skulle spraya på ställen där man visste myrorna gärna gick. På sprayburken stod det ingenting att det var bra mot myror (i och för sig inte att det var bra för myror heller men ändå) och att det dessutom var ekologiskt. Men hallå! Ett medel för att utrota myror kan väl inte vara ekologiskt? Jag ville inte vara gnällig mot tjejerna men frågade så snällt jag kunde om de verkligen trodde på den här sprayen? De tittade på mig, log, svarade nej och så fick jag en hederlig gammal myrdosa.

Ett annat trevligt vårtecken är att garderoben börjar kännas tråkig och vinterjackorna lite för varam på eftermiddagen när man går från jobbet. Jag är jättesugen på att köpa en ny vårjacka och senast jag var i den kungliga huvudstaden såg jag en jacka som var precis som jag ville ha den. Jag gick in i affären och frågade om jag fick prova jackan. De skruvade lite besvärat på sig och svarade att jag gärna fick det men att det egentlign var en tjejjacka. Jag köpte en stickad tröja istället.

Mads

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag skrattar åt jackan :-D *mohahahah*

Men jag gav upp 1 april. Hängde in dunjackan och slapp svettas ihjäl på hemvägen. Nu kör jag vårjacka + fleece under (som småbarn typ...). Funkar bra.

Laila sa...

Myror... Jo det är ju ett vårtecken det med... :-\
Fast jag måste erkänna att dom har jag INTE på min vårlista!